In deze showroom presenteert de afdeling onderzoeks- of onderwijsprojecten die representatief zijn voor wie we zijn en wat we doen. De diversiteit van de projecten weerspiegelt het brede spectrum van onderwerpen en perspectieven aan onze afdeling.
onderwijsprojecten
Tijdens de taallessen Arabisch gaan de studenten actief aan de slag met de taal zowel tijdens de les als thuis. De studenten maken 2x per semester een vlog over onderwerpen die tijdens de lessen aangeleerd werden. Op deze manier wordt de taal verder ingeslepen en krijgen de studenten individuele feedback over mogelijke werkpunten. We tonen hieronder een aantal van deze filmpjes die door onze studenten in de bachelor gemaakt werden.
Bachelor 1
Enkele weken na de start van het eerste semester maakten studenten van 1ste Bachelor een filmpje waarin ze een kennismakingsgesprek voeren in het Egyptisch Arabisch. Ze vertellen elkaar ondermeer over hun nationaliteit, woonplaats en burgerlijke staat.
Bachelor 2
Studenten van 2de bachelor maakten een promotiefilmpje voor de stad Gent in het Egyptisch Arabisch. De contexten, woordenschat en grammatica die we tijdens het academiejaar behandelden, dienden als basis voor dit filmpje.
Bachelor 3
Studenten van 3de bachelor maakten een kennisclip over een grammaticaal onderwerp als geheugensteuntje voor hun medestudenten.
In 2de bachelor leren we de Arabische grammatica reeds aan vanuit de Arabische kennistradities en met gebruik van de Arabische grammaticale terminologie. Op die manier worden de studenten voorbereid om in 3de bachelor alle kennis en tools die ze verworven hebben te gebruiken om effectief met een Arabisch grammaticaboek aan de slag te gaan.
Voor hun kennisclip vertrekken de studenten van de 3de bachelor vanuit de grammaticale onderwerpen die we tijdens het eerste semester behandelden in het Arabische grammaticaboek Mulakhkhaṣ Qawāʿid al-Lugha al-ʿArabīya van Fuʾād Niʿma.
onderzoeksprojecten
Opname van de openbare lezing door Jo Van Steenbergen (Caïro, Palais Mounira, IFAO, 28 november 2021) op de slotconferentie van het MMS-II project: ‘Historiography, Political Order and State Formation in 15th Century Egypt and Syria’ (2017-21, ERC)